2 Temmuz 2010 Cuma

KARADENİZ SAHİL YOLU: UFAK BİR GEZİNTİ



Bilindiği üzere Karadeniz Sahil Yolu' nun tamamlandığı ve bitirildiği resmi olarak açıklandı. Bu proje ile kısaca söyleyeceklerim bu projenin hatalı ya da yanlış bir proje olmadığıdır. Fikir açısından oldukça geç kalınmış ve kesinlikle yapılması gereken bir proje oluşudur. Hatalı ve yanlış olan kısmı kesinlikle ve kesinlikle uygulanış biçimi ve doğru bir fizibilite, bakış açısı ve altyapı olmadan - vizyonsuzu da ekleyelim - yalap şalap bitirilmiş bir yol olmasıdır. Evet sadece yol diyorum zira Karadeniz Sahil Yolu denilen şey sadece bir yol olarak bitirilmiştir. Neden böyle diyorum? Öncelikle bölge halkının kesinlikle ihtiyacı olan bir proje idi. Öncelikle güvenli yol açısından. Bilenler bilir Karadeniz bölgesinde ulaşım oldukça zordur. Toprak yapısı, keskin ve delicesine virajlar tehlikeli olmakla birlikte manzara ne kadar muhteşem olsa da o yollar gide gide bitmez. İşte bu proje buna kolaylık getirecekti. Diğer bir durum ticari açıdan bölge halkına getireceği katkı idi. Bilindiği üzere 90 lı yıllarda Karadeniz Sahil Yolu uluslararası transit yollar ile ilgili bir kaç projeye dahil olmuştur. Bu da özellikle transit ulaştırmada kullanılması ve hem Türkiye hem de Karadeniz için ekonomik anlamda çooook önemli getiri demektir. Konu ile ilgili çok detaylara girmeyeceğim burada. Uzun vadeli bir yatırım, geniş vizyonlu bir bakış açısı, iyi bir fizibilite ve çok bağlantılı bir proje olarak düşünülseydi şu andaki haline 10000 basarak çok önemli, doğru şekilde inşa edilmiş çok başarılı bir proje olarak önemli katkısı olacaktı.

Şu andaki hali ile sadece süreleri biraz kısaltmış bir sonuç çıktı ne yazık ki!! Ulaşım süresinin kısalması tabii ki önemlidir ancak yapılan bu kadar masraf ( projenin yaklaşık 3/4 ü yabancı finansörler tarafından karşılanmıştır ) mahvedilen doğa - bilindiği üzere katliam yapılmıştır - hukuki kararlara karşı verilen komik ve günlük kar temalı komik mücadeleler sonucu ne yazık ki tek bir olumlu yön kalmıştır. Misal 3 saat süren yolun 90 dakikaya düşmesi. Buda bizlerin uzun vadeli, iyi düşünülmüş, uzun soluklu getirisi olacak, çevreye dost teknoloji ve yatırımlara olan gıcıklığımızın bir sonucudur. Bu kafa ne yazık ki bu topraklarda yer edinmiştir.

Ayrıca Karadeniz Sahil yolu uygulanışı açısından bire bir kavramına en önemli örnektir. Gerçekten Karadenize sıfır yol yapılmıştır çoğu bölgede. Karadeniz hırçındır ve o dalgalara ve denize sıfır yol yapmak bir mühendislik ve anlayış başarısıdır. Tebrik etmek lazım. Ekolojik yönünü geçtim, bir mantalite ve matematik problemlerine konu olabilecek maliyet hesaplarıyla 21. yy da yaratılan bir başarıdır. İpek yolunun ipekle kaplı olduğunu düşünmek gibi bir şey bu.

Neyse uzatmayacağım dedim uzatıyorum yine.



Bu yolun bir kısmını tekrar görme şansım oldu. Çoğu zaman sıkıldığım için çok küçük bir bölümünde yoldan sıkılarak fotoğramsı bir şeyler çektim. Hafiften ondan bahsedeyim. Fotoğrafımsılar çok kötü ama elden bir şey gelmiyor.

SİNOP - BOYABAT ARASI

Sinop- Boyabat arası yolun yapımı iç taraftan geçmekte. Eskiden dağın etrafını dönen bol virajlı yolda yolculuk yaklaşık 3 saat kadar sürmekte idi. Özelikle bölgenin yabancısı olan şöförler için tehlikeli bir yol olmaktaydı. Yeni yolun yapımıda bildiğim kadarıyla çoooooook uzun yıllardır sürmekte. Ortaya çıkan yol kullanışlı bir yol olmuş ve Dranaz Tüneli ile Sinop - Boyabat arası yol bağlanmış süre yaklaşık 1,5 saate düşmüş. Keskin virajlardan uzak rahat bir yol olmuş. Keşke tüm sahil yolu projesi iç kesimden geçen ve tüneller ile birbirine bağlanan şekilde düşünülebilse idi. Aslında düşünüldü fakat uygulanmadı ya neyse...







( Yolun manzarası yaklaşık böyle )


BOYABAT- KASTAMONU

Boyabat- Kastamonu arasında bittiği söylenen yol çalışmaları devam ediyordu gördüğümüz kadarıyla. Kimi kısımda yeni bir şerit eklenmeye çalışılıyordu kimi kısımda ise varolan şerit henüz asfaltlanmamıştı. Yağmurlu günler nedeni ile de yol çamurlu halde bulunmakta idi. Şerit yönlendirmeleri nedeniyle yolun rahatlığını falan pek anlayamadık çünkü çok yavaş ve dikkatli seyir zorunluluğu vardı. Sanırım yol aslında pek bitmemiş ve yapım aşamasında. Kimi kısımda ise inşa edilen setlerle toprak kaymasının önüne geçilmeye çalışılıyor ve önlem alınmaya çalışılıyordu.





(yeni şeritlerle yol genişeltme çalışmaları)



(yol kenarlarına yapılan setler)



Hiç yorum yok:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...